EL CAMÍ DE SANT JAUME CATALÀ A LA COMARCA DE L’URGELL

El Camí de Sant Jaume està declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO i primer Gran Itinerari Cultural Europeu pel Consell d’Europa.

A la comarca de l’Urgell hi ha 3 variants del camí:

Ruta 1:

Sortida des del Cap de Creus (Girona), en direcció a l’Abadia de Montserrat, per continuar fins a Cervera, el Talladell, Tàrrega, Vilagrassa, Anglesola i segueix fins a Castellnou de Seana, en direcció a Lleida, Fraga i Santiago de Compostela.

Informació: Associació dels Amics del Camí de St. Jaume (Sabadell)
Tel. 616 834 400, info@camisantjaume.com, www.camisantjaume.com

Etapa de Cervera a Castellnou de Seana:

Km 0 Cervera
La ruta surt de la ciutat pel costat de les restes de l’ermita de Santa Magdalena. S’hi arriba per la carretera de Rocafort de Queralt (L-214). Si heu fet nit a l’alberg podeu seguir el carrer Estudi vell, passar pel costat dels Jutjats i per davant del Conservatori, sempre de baixada, fins trobar la carretera de Rocafort. Arribats a Santa Magdalena, es troba el camí que duu a Tàrrega. S’ha de seguir recte durant gairebé 10 quilòmetres sense fer cas a cap desviament ni cruïlla.
A mig camí del Talladell es passa prop de les restes de la Casa Torre Saportella, magnífic exemplar del gòtic civil del segle XII, en un lamentable estat de conservació. Queda a mà esquerra del camí i té l’aspecte d’una casa fortificada amb torres circulars. Abans d’arribar al Talladell hi ha el desviament que duu a la Móra. Tot i que l’itinerari no passa pròpiament per aquest lloc val la pena fer-ne esment, ja que la seva església, visible des del Camí, està dedicada a Sant Jaume.

Km 9,5  El Talladell
El poblat, que depèn de Tàrrega, es travessa pel carrer Major. De camí a Tàrrega es passa pel costat de l’ermita del Pedregal, un petit edifici construït amb les restes romàniques i gòtiques d’un antic monestir cistercenc.

Km 11,8  Tàrrega
S’ha de travessar la ciutat pels següents carrers: avinguda de la Generalitat, carrer de Jacint Verdaguer, pujar les escales que duen a la plaça d’Anselm Clavé, al carrer Agoders i a la plaça Major. Es passa per davant de l’església parroquial de Santa Maria de l’Alba i de l’Ajuntament i se segueix pel carrer d’Urgell fins confluir amb l’avinguda de Catalunya, que surt de la ciutat. Si s’ha fet nit a l’Alberg de Ca n’Aleix s’ha de sortir directament per l’avinguda de Catalunya i no deixar-la. Tingueu present que a Tàrrega també hi ha les sagetes d’una variant del Camí cap a Balaguer i Monzón i que passen per l’estació de tren en direcció cap a Tornabous.

El Camí de Sant Jaume abandona la ciutat per l’asfalt de la N-II fins a Vilagrassa, a 2 quilòmetres del centre de Tàrrega. En sortir de Tàrrega es passa pel davant de Cal Trepat, una antiga fàbrica que es vol convertir en museu de la maquinària agrícola i industrial. En uns centenars de metres es deixa a la dreta la fàbrica d’olis Borges i es travessa el riu Ondara per un petit pont. Seguint per la carretera, sense cap possibilitat de pèrdua, s’arriba a Vilagrassa.

Km 14,5  Vilagrassa
Les sagetes travessen la població pel carrer d’Anglesola on hi ha bones mostres d’arquitectura popular catalana. Sortint del poble es travessen successivament la via fèrria i l’autovia en direcció a una rotonda. Seguint recte, en uns centenars de metres s’arriba a la cruïlla d’accés a Anglesola.

Km 16,8  Anglesola
S’ha de passar per la plaça de Santa Anna i seguir recte pel carrer Major, porxat. Es passa per davant de l’església i de l’ajuntament i es gira a la dreta per tal d’agafar el carrer Camí de Barbens per prendre una pista que surt del poble. En arribar a la porta de la finca La Morana s’ha de deixar el camí principal tot prenent una pista a mà esquerra. Durant 2,5 quilòmetres no hi ha pèrdua, fins a un pont sobre el canal d’Urgell. Es creua el canal i se segueix recte durant 300 metres. En arribar a una caseta distribuïdora d’aigua s’ha de girar a la dreta i caminar durant 3 quilòmetres fins que se surt a la carretera de Bellpuig a Barbens.
L’itinerari continua recte pel costat de Torre Palomas, una gran casa pairal. Més endavant, una nova cruïlla, en aquesta ocasió amb la carretera de Bellpuig a Ivars d’Urgell. S’ha de seguir a l’esquerra, per l’asfalt, durant 200 metres i, a l’alçada del punt quilomètric 2, agafar el camí a la dreta que baixa suaument. A 800 metres hi ha una cruïlla on el pelegrí ha de girar a l’esquerra. A 200 metres, en un nou desviament, es gira a la dreta seguint els pals de telèfon pel Camí de Tàrrega. L’itinerari no presenta ja pèrdua ni dificultat fins a Castellnou de Seana.

Km 26,8  Castellnou de Seana
Accedim al poble pel carrer de Màrius Torres. En arribar a una petita rotonda seguim recte pel carrer del Calvari que acaba a la plaça Major del poble.

Ruta 2:

S’arriba des de l’Abadia de Montserrat, es continua cap a Tàrrega i cal dirigir-se cap a Tornabous, el Tarròs, la Fuliola i Boldú, Linyola, per continuar fins a Balaguer, San Juan de la Peña per enllaçar amb el camí aragonès, a Santa Cília de Jaca.

Informació: Associació Amics dels Pelegrins a Santiago (Barcelona)
Tel. 690 352 543, amicsdelspelegrins@gmail.com, www.amicsdelspelegrins.com

TRAM CERVERA- TAMARITE DE LITERA

3,9 Cervera
Tot tipus de serveis. Les monges de la Residència de la Sagrada Família (C / Major, 57.Tel 973 530 805) disposen d’alberg per a pelegrins.
Hostal Bonavista (senzill) Tel. 973 530 027

71,0 9,2 El Talladell
Bar i botiga de queviures.

73,1 2,1 Tàrrega
Tot tipus de serveis. L’alberg Ca n’Aleix (Pl. del Carme, 5. Tel 973 314 635) fa descompte als pelegrins. Cal reservar amb antelació.

83,0 9,9 Tornabous
Bar

86,5 3,5 La Fuliola
Bar i botiga de queviures. Restaurant a la carretera

90,4 3,9 Ermita del Remei
Bar restaurant

96,4 6,0 Linyola
Tot tipus de serveis. Alberg a la finca de Josep Caba (Tel. 973 575 030 i 626 663 545) Ajuntament (Tel. 973 575 019).

107,0 10,6 Balaguer
Tots els serveis, excepte alberg. Hotel Balaguer, carrer de la Banqueta, 7 (Tel. 973 445 750).

116,5 9,5 Castelló de Farfanya
Bar, botiga de queviures i farmàcia. El pelegrí pot dormir al poliesportiu. Cal preguntar a l’Ajuntament (Tel. 973 428 007).

124,5 8,0 Algerri
Tots els serveis. Alberg de l’Ajuntament (Tel. 973 426 013), pregunteu per l’agutzil o per l’alcalde. A la gasolinera hi ha un hostal de carretera (Tel. 973 426 004 i 973 426 138).

130,8 6,3 Alfarràs
Tots els serveis, excepte alberg

145,0 14,2 Tamarite de Litera
Tots els serveis. Alberg municipal (claus a l’Ajuntament. Tel. 974 420 025). També hi ha la Fonda Galindo (Tel. 974 420 666).

Ruta 3:

Ruta de Tarragona a Lleida, que travessa la comarca per les poblacions de Vallbona de les Monges, els Omells de na Gaia, Montblanquet, LLorenç de Rocafort, Maldà, Sant Martí de Maldà, Belianes, Preixana i Bellpuig.

Amics del Camí de St. Jaume La Lira Vendrellenca (El Vendrell)